Welke watersport past het best bij jou?

Nederland is echt een waterland. Ons kleine kikkerlandje staat voor 60% onder de zeespiegel. Wij staan bekend om onze topsporter, DJ’s, voetballers, dijken, klompen, tulpen en kaas. Ons land heeft ontzettend veel succes voortgebracht. Ook onze sporters op en in het water brengen ons veel succes. Zo is Ranomi Kromowidjojo veelvuldig Olympisch kampioen en wereldkampioen geworden namens Nederland. Ook onze roeiers, schaatsers en zeilers zijn van wereldklasse. Lees in dit artikel meer over zeilen, zwemmen, roeien en schaatsen.

Zeilen

In Nederland zijn veel mensen die de sport zeilen beoefenen. Nederland wordt ook wel eens het zeil walhalla van de wereld genoemd. In Nederland hebben we heel veel rivieren en meren waar je heel mooi kunt zeilen. Als beginnend zeiler kan het vakjargon heel overweldigend overkomen. Aan het begin je er weinig van snappen. Het is belangrijk om eerst goed les te nemen als je gaat zeilen. Neem bij voorkeur ook de eerste 5 keer dat je gaat zeilen een ervaren zeiler mee. Leren zeilen? Klik naar Enjoy Sailing. Met zeilen gebruik je veel spieren. Je gebruikt onder andere je armspieren, rugspieren, buikspieren en beenspieren.

Zwemmen

Zoals eerder aangegeven heeft Nederland veel rivieren en meren. Nederlanders houden ervan om in de zomer lekker te zwemmen. In Nederland zwemmen veel ouderen. Zwemmen is niet belastend voor je gewrichten en houd je spieren soepel. Het is daarnaast ontspannend om te zwemmen. Met zwemmen train je je spieren niet zo zeer om groter te worden. Je traint meer voor spieruithoudingsvermogen.

Roeien

Deze sport vergt veel van je lichaam. Met roeien train je bijna al je spieren. Je traint je bovenbeenspieren, kuiten, hamstrings, schenen, rugspieren, schouderspieren, biceps, triceps en buikspieren. Alleen je borstspieren train je niet heel actief. Als je fanatiek roeit, zul je zien dat je een mooi droog en sterk fysiek zult krijgen.

Schaatsen

De winters zijn vaak niet meer zo streng als vroeger. Natuurijs dat langer dan een week blijft liggen is eerder de uitzondering dan de regel. Nederland heeft veel topschaatsers voortgebracht. Denk bijvoorbeeld aan Sven Kramer, Kees Verkerk, Rintje Ritsma en Gianni Romme. Schaatsen is heel goed voor je beenspieren, rugspieren, buikspieren en bilspieren.