Waarom fietsen zo gezond is voor het menselijk lichaam

Fietsen heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Voor je lichaam en voor je brein is fietsen positief! Wat is er nou zo gezond aan fietsen? Nederland is een echt fietsland. Het is daarom echt een blog voor Nederlanders. Nederlanders houden immers van fietsen. Na het lezen van deze blog weet je waar die fietstochtjes goed voor zijn of wordt je gedreven om meer te fietsen. Wat het ook is, veel leesplezier gewenst.

Relevante link: Bikesland

Je fietst buiten

Als je gaat fietsen dan fiets je buiten in de frisse lucht. Het is goed voor een mens om buiten te zijn. Als je genoeg in de buitenlucht bent, dan zorg er zo voor dat je ‘s avonds beter in slaap komt. Ook zorg je ervoor dat je stress vermindert als je buiten rondfietst. Ook neemt de mentale vermoeidheid af als je buiten fietst. Je stemming verbetert daarnaast als je op een mooie zonnige middag besluit een stuk te fietsen. De beweging in de buitenlucht doet je goed. 

Fietsen zorgt voor gezondere spieren

Veel mensen hebben last van hun gewrichten als ze wat ouder worden. Vaak gaan oude mensen daarom fietsen of zwemmen. Je gewrichten worden minder belast bij deze manier van belasten. Fietsen zorgt ervoor dat je spieren in ‘shape’ blijven. Je houdt de spieren soepel en sterk door het fietsen. 

Hersenen op actief zetten

Als je fietst zet je niet alleen je spieren in beweging. Je hersenen gaan ook werken. Zo wordt de bloedtoevoer naar de hersenen bevordert. Door middel van fietsen communiceren verschillende delen van ons brein beter met elkaar. De inzichtelijke vaardigheden worden vergroot. 

Verbranden van calorieën

Fietsen is een effectieve manier om calorieën te verbranden. Het is hartstikke slim om meer te gaan fietsen als je wilt afvallen. Als je zwaar bent dan is het juist slim om te gaan fietsen in plaats van te gaan hardlopen. Het zadel tilt namelijk het grootste gedeelte van je gewicht. 

Voorkomt bepaalde ziektes

Fietsen heeft een heel positief effect op je bloed. Je bloedvaten worden ook sterker en soepeler als je veel fietst. Als je veel fietst dan verminder je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.