Stijve kuiten? Lees dit

Heb je last van stijve kuiten, bijvoorbeeld door het sporten? Dat is erg vervelend. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om van dit gevoel af te komen. Hieronder vind je een aantal opties. 

Rek je kuitspieren

Net als voor alle andere spieren, is het goed om regelmatig te stretchen. Dit om blessures te voorkomen. Heb je inmiddels al last van stijve kuiten? Ook dan doe je er goed aan om lekker te gaan rekken. Zorg er wel voor dat je niet te ver doorrekt, dit werkt averechts. Er zijn verschillende oefeningen waarmee je je kuiten kunt stretchen.

Ga in bad

Net als bij spierpijn, helpt een warm bad ook tegen stijve kuiten. De warmte zorgt voor een betere doorbloeding van je spieren, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Om dezelfde reden is het ook noodzakelijk om genoeg water te drinken.

Masseer je kuit

Een andere manier om de doorbloeding te stimuleren is door je kuiten eens lekker te masseren. Je kunt ervoor kiezen om massageolie te gebruiken. Hierdoor zal de massage soepeler verlopen. 

Loop niet te hard van stapel

Wil je langzaam het sporten weer oppakken, loop dan niet te hard van stapel. Zorg voor een goede warming up en bouw je training langzaam op, zodat je kuiten goed kunnen herstellen. Vergeet ook de cooling down niet, hiermee laat je je spieren op een goede manier afkoelen.

Overige oplossingen

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw kuit kunt voorzien van de juiste ondersteuning. Je kunt bijvoorbeeld compressiekousen kopen, bij Stox. Deze bieden je benen de juiste ondersteuning. Je kunt ook kuittape gebruiken, dit helpt je kuitspier te stabiliseren. Ook is het soms aan te raden om speciale zooltjes in je schoenen te plaatsen, waardoor je hak iets hoger in je schoen komt te staan. Hierdoor wordt je kuitspier ontlast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *