5 december 2021
zo vind je een betere houding bij het sporten

Klachten bij het sporten? Denk aan je voetenwerk!

Bij sommige sporten wordt het er al vanaf de eerste training op gehamerd, dat een goede houding de basis is voor success en, daartegenover, een slechte grondhouding de basis vormt voor verlies. Je ziet dit vooral bij vechtsporten en -kunsten als (kick)boksen, karate en taekwondo. Toch wordt het belang van goed voetenwerk in de meeste sporten nogal eens onderschat. Dat is jammer, want hiermee zijn veel blessures en lichamelijke klachten te voorkomen of verminderen. Voeten- en houdingexpert Innofeet is van mening dat we onze houding hierin beter kunnen veranderen en geeft in dit artikel een aantal tips voor beter voetenwerk tijdens het sporten.

Ervaar je al klachten?

Wanneer je al klachten ervaart, zoals zere enkels, knieën of onderrug, dan raden we aan om een expert te raadplegen. heb je het vermoeden dat je klachten uit een verkeerde houding van je voeten ten opzichte van uw lichaam voortvloeien, meld je dan aan voor een intake bij een sportpodotherapeut (tip voor Tukkers en Sallanders: podotherapie Nijverdal).

Klachten vanuit de voeten

Denk bij beginnende klachten niet: “het zal wel bij de sport horen.” De kans is namelijk groot dat ze met een betere houding van de voeten te opzichte van het lichaam te voorkomen zijn. Innofeet noemt op haar website een hele rits klachten, waarvan je niet direct zou vermoeden dat deze bij de voeten vandaan zouden komen. Vermoeide benen? Enkel-, knie- en heupklachten? Een zere onderrug? Het kan allemaal vanuit je houding komen.

Zoek een betere houding

Bij iedere sport is de bewegingsketen anders. Vandaar dat de opleiding tot sportpodotherapeut nog eens twee jaar is, bovenop de reguliere opleiding tot podotherapeut. Wel is er een aantal basisprincipes, die bij iedere sport te hanteren zijn:

  • Verdeel je gewicht over de hele voet. Door niet méér gewicht op je hakken of voorvoet te zetten, ga je automatisch stabieler staan, iets waar je hele lichaam baat bij heeft;
  • Zet je knieën nooit op slot, maar hou ze altijd licht gebogen. Zorg dat je knieën niet naar binnen of naar buiten staan ten opzichte van je voeten.
  • Oefen met stabiel rechtop staan. Dat klinkt misschien gek, maar veel mensen hebben de neiging in de schouders te hangen, door te buigen in de onderrug of de heupen naar achter te duwen. Check met een partner of je stabiel staat: laat hem of haar met gevouwen handen bovenop je hoofd wat neerwaartse druk op je uitoefenen. Als het goed is, voel je zo stabiel als een betonpaal. Zit er ergens speling of buig je ergens door, dan is op die plek je houding nog niet goed. Belangrijk hierbij is, dat je ontspannen blijft, want je wilt altijd je bewegingsvrijheid behouden.

Heb je vragen over sportpodotherapie of het vinden van de juiste sporthouding? Bel Innofeet op nummer 0880313000.